.
Φιλοσοφία
.
Το οικογενειακό περιβάλον, αλλά, και ο ίδιος ο ιδρυτής του wado Ku “Hironori” Ohtsuka είναι γνωστό ότι ασπάζονταν την πατροπαράδοτη ιαπωνική θρησκεία του Shinto. Όμως αυτό δεν αποτέλεσε τη μοναδική πηγή έμπνευσης για το φιλοσοφικό όραμά του στο Wado, όπως φαίνεται και από τις επιρροές που είχε από την κινεζική ταοϊστική ιδεολογία.
Από το 1868 και μετά, σημείο αλλαγής της ιαπωνικής πολιτικής, φαίνεται καθαρά ότι τα πράγματα έχουν κάνει τον πλήρη κύκλο τους και ότι οι πολεμικές τέχνες οφείλουν να χρησιμοποιούνται όχι για πόλεμο, αλλά, για την παύση της σύγκρουσης και την ανάδειξη της ειρήνης. Ο Ohtsuka δεν είδε την πολεμική τέχνη του ως εγωιστική αναζήτηση για το γόητρο ή τη δύναμη ή την κυριαρχία έναντι των άλλων. Το αντίθετο, πίστεψε ότι οι πολεμικές τέχνες πρόκειται να γίνουν ο φορέας για την προώθηση της ειρήνης σε παγκόσμια κλίμακα.
Η φύση αποτέλεσε μια ατελείωτη πηγή έμπνευσης για τον Ohtsuka και στην ουσία σ’ αυτήν βασίστηκε η φιλοσοφία του αθλήματος που δημιούργησε. Ο ίδιος έγραψε στα βιβλία του:
«Όντας μια έκφραση της ειρήνης, οι πολεμικές τέχνες δεν έχουν κανένα αδύνατο. Η πολεμική τέχνη δεν υπερβαίνει τον ουρανό, δεν διαπερνά τη γη, δεν αντιτάσσεται τον άνθρωπο. Αντίθετα είναι σύμφωνη με όλα αυτά, ακριβώς όπως φυσά ο αέρας και ρέει το νερό. Το νερό ρέει πάντα από τα ψηλά στα χαμηλά. Όταν η ροή εμποδίζεται, το νερό πηγαίνει γύρω από αυτήν την παρεμπόδιση και συνεχίζει να ρέει ομαλά όπως πριν. Μπορεί να αλλάξει άπειρες φορές τη μορφή του και να την διαμορφώσει όπως το απαιτούν οι περιστάσεις-εμπόδια. Έχει μορφή χωρίς μορφή, επιφάνεια χωρίς επιφάνεια και όριο χωρίς όριο. Αυτές οι αλλαγές είναι άπειρες. Όπως το εξωτερικό διάστημα, είναι απείρως απεριόριστο. Αυτό το άπειρο αγκαλιάζει όλα τα πράγματα οδηγώντας τα στην ειρήνη και την αρμονία. Στις πολεμικές τέχνες ισχύει ακριβώς το ίδιο. Οι τεχνικές πρέπει να μπορούν να είναι απείρως μεταβλητές και να προσαρμόζονται στις περιστάσεις».
.
Ο Hironori Ohtsuka θεώρησε ότι, για την αναπαράσταση και κατανόηση των εννοιών της φιλοσοφίας του wado το καταληλλότερο μέσο είναι η σφαίρα, αφού είναι το μοναδικό γεωμετρικό στερεό το οποίο δεν έχει σταθερή βάση, αλλά, παράλληλα ισορροπεί σ' όλα τα σημεία της εξωτερικής του επιφάνειας.
Ας δούμε όμως τι σημαίνουν οι πρώτες 5 σφαίρες της φιλοσοφίας του, όπου οι μικρότερες αποτελούν υποσύνολα των μεγαλυτέρων. Οι σφαίρες αυτές είναι ένας συμβολισμός της Αρμονίας του σύμπαντος (Wa), του διαρκώς ρέοντος και μεταβαλλόμενου Φυσικού Περιβάλλοντος (Ri-do) καθώς και του Ουρανού (Τen), της Γης (Chin) και του Ανθρώπου (Jin).
.
WA:
Η ιαπωνική λέξη «Wa» μεταφράζεται παγκοσμίως, ίσως πολύ γενικά, ως «αρμονία» ή «ειρήνη» ή και τα δύο μαζί. Πριν από 1.400 χρόνια και έως την απώτατη αρχαιότητα ονομαζόταν έτσι και το αρχιπέλαγος της Βορειοανατολικής Ασίας (σήμερα Nippon).
Μέσα στην σημερινή ιαπωνική κοινωνία η λέξη «Wa» έχει πολλές έννοιες όπως:
Ενότητα, Συνεργασία, Συμμόρφωση, Κοινωνική και Προσωπική ομοιομορφία, Συνείδηση της ομάδας και ίσως το σημαντικότερο, Ισορροπία. Δηλαδή, αποτελεί τον κανόνα για την ειρήνη, την αρμονία και ισοροπία της ιαπωνικής κοινωνίας. Και κατ’ επέκταση (στο μυαλό του ιδρυτή του wado) αποτελεί το μοντέλο για όλες τις κοινωνίες, του κόσμου και του σύμπαντος. Μία πολυμελής ορχήστρα συμφωνικής μουσικής που εκτελεί άψογα ένα κλασσικό κομμάτι είναι το καλύτερο παράδειγμα για την κατανόηση της έννοιας “wa”.
.
RI-DO:
Με τρεις μόνο λέξεις «Τα πάντα ρει» ο έλληνας Ηράκλειτος έχει εξηγήσει αυτή την καθολική και αδιάκοπη ροή που υποστηρίζει ο Ohtsuka. Είναι οι κρυμμένοι νόμοι που κυβερνούν όλους τους φυσικούς όρους. Τα πάντα μεταβάλονται, τόσο τα επί μέρους πράγματα και φαινόμενα του κόσμου, όσο και ο ίδιος ο κόσμος στο σύνολο του, το σύμπαν ολόκληρο. Όλα βρίσκονται σε μία αιώνια και χωρίς τέλος μεταλλαγή.
Η έννοια του «Δρόμου της συνεχούς ροής» (Ri-do) που ουσιαστικά σημαίνει το συνεχώς μεταβαλλόμενο Φυσικό Περιβάλλον γίνεται πιο κατανοητή εάν φανταστούμε το αντίθετο. Τι συμβαίνει άραγε εάν προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος κάποιου αναγκαστεί αυτός να κολυμπήσει ενάντια στο ρεύμα; Θα χρησιμοποιήσει υπερβολικά ποσά δύναμης και θα σπαταλήσει υπερβολική και άσκοπη ενέργεια.
Εδώ βλέπουμε τις πρακτικές συνδέσεις στη φιλοσοφία του ιδρυτή του wado Hironori Ohtsuka, που προτείνει τρεις βασικές αρχές:
«Μην χρησιμοποιείτε περιττή δύναμη.»
«Μην κάνετε περιττές μετακινήσεις».
«Μην χρησιμοποιείτε περιττές τεχνικές για να επιτευχθεί η επικράτηση σας»
.
TEN / CHI / JIN:
Αυτά τα τρία συστατικά είναι αδιάσπαστα. Ο Άνθρωπος (Jin) δεν μπορεί να διαχωρίσει τη θέση του από το ρόλο που παίζει μέσα στη στη φύση, δηλαδή να αποφύγει τις ευθύνες του προς τη Γη (Chi), αλλά και να υπόκειται στους νόμους του κόσμου - ουρανού (Ten).
Στην φιλοσοφία του wado ο άνθρωπος τοποθετείται ως συνδετικός αγωγός μεταξύ Γης και Ουρανού. Τα πόδια στο έδαφος, το κεφάλι στον ουρανό. Επίσης είναι σαφές ότι αν και ο ουρανός και η γη μπορούν να υπάρξουν χωρίς άτομο, το άτομο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τον ουρανό και τη γη, η εξάρτησή του είναι αναμφισβήτητη.
.
Η φιλοσοφία όμως του wado δεν σταματά στις πρωταρχικές έννοιες της δημιουργίας του. Η εξάσκηση με το karate-do wado-ryu μας οδηγεί σιγά - σιγά στην κατανόηση του ιδεογράμματος “Jin”.
Jin” δεν σημαίνει μόνο Άνθρωπος, Άτομο ή Ανθρωπότητα. Σημαίνει επίσης «Καλλιεργημένος ψυχικά και σωματικά άνθρωπος» ή καλύτερα «Ανώτερος Άνθρωπος». Δεν είναι καθόλου παράξενο που το ιδεόγραμμα “Jin” γράφεται ακριβώς με τον ίδιο χαρακτήρα του ιδεογράμματος “Hito”, επίθετο των τελευταίων αυτοκρατόρων της Ιαπωνίας.
Με την κατανόηση του εαυτού μας, του ψυχικού μας κόσμου και των ζωτικών σημείων της υλικής μας υπόστασης (Kyusho) καθώς και με την εκπαίδευση μας στις τεχνικές του wado (Kihon – Kata – Kumite) ο δρόμος για την κατάκτηση της αρετής γίνεται ευκολότερος.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο